AZ ÓVODAI DAJKÁK SZAKMAI FELKÉSZÜLTSÉGE

 

Amikor ezt a szakképesítést kiválasztottuk, egyetlen önző érdek vezérelt bennünket: az, hogy a jövő nemzedékéért vállalt felelősséget, úgy közvetítsük a felnőttképzésünkben részt vevők felé, hogy minőségi és szakszerű legyen a felkészítésünk az ehhez a szakképesítéshez rendelt munkakör gyakorlásához. Tisztességesen, mert másképpen nem érdemes. Mi felelősséget vállalunk a felnőttképzésünket választók minőségi szakmai felkészítéséért!

Most, a rendkívül sikeres óvodai dajka vizsga után kaptam egy levelet:

Kedves Ildikó!

„Nagyon örülök, hogy rátok találtam és a ti képzéseteket választottam. Először furcsa volt, még nem hallottam a távoktatásról, de mikor az első órába bepillantottam már tudtam, hogy itt a helyem. A fiam ovijába volt gyakorlaton egy lány, aki az általad is emlegetett pár órás képzést választotta. Mikor beszélgettünk és mondtam a mondókagyűjtést, a tablót, a bábokat akkor cinikusan mondta: Minek nem óvónő leszel! Egy kicsit kedvemet vette, hogy ő így látja, hogy csak a takarításból áll az egész. Én ennél többnek érzem magam és nem esek majd kétségbe, ha esetleg a gyerkőcöknek mesélni is kell. Kívánok a Humánorientációnak nagyon sok sikert az elkövetkező évekre! Külön köszönet neked és Sándornak minden segítségért! Nagyon sok szeretettel emlékszem majd vissza erre a 3 és fél hónapra. Jó egészséget nektek.  Sziasztok!”

…hogy miért emeltem ki ezt az üzenetet?..., mert éppen arról tanúskodik ez a levél, ami a (mi) szándékunk! 

Az óvodai nevelés a közoktatásban alapozó funkciót tölt be: minden tevékenységben, amit a 3-6 (7) éves gyermekek végeznek, amit az óvodai dajkák az óvodapedagógusokkal közösen, értük tesznek, a személyiségük fejlődését, az iskolai tanulmányaikra való felkészítést szolgálja.  A nevelés, a gondozás, a gondoskodás, nem szűkíthető le az óvodákban a takarítás műveletére.

Ha belegondolunk, a családi környezetben, mi, szülők, ugyanúgy neveljük, gondozzuk a gyermekeinket, gondoskodunk róluk. Ebbe a gondoskodásba a lakás rendje, tisztasága, takarítása is beletartozik. A családias légkör biztosítása az óvodákban, hangsúlyos környezeti feltétel. Nem egyszerűen takarítás, hanem az egészségvédelem érdekében a környezeti ártalmak kiszűrése. (Fertőtlenítés, esztétikai követelményeknek megfelelés, balesetmentesség, munkára nevelés.) Speciális feladatok ellátása ebben a tevékenységi körben.

Az óvodai dajkák gyermekszeretete, nem pótolható más szeretettel. Amikor a gyermekekkel foglalkoznak, a felelősség megsokszorozódik. Nem mindegy a hangnem, a kommunikáció, az sem, hogy milyen beszédkörnyezetben telnek a napjaik. Nem lehet közömbös az, hogy a munkába bevonásuk közben, milyen módszerrel tanulják a helyes eszközhasználatot. A korán érkező gyermekek álmosak, nyűgösek, de ha van az ügyeletes óvodai dajka eszköztárában egy kedves mese, mondóka, akkor jókedvre derülnek, akkor elillan az álmosságuk, mert örülnek a reggeli mesének. Jól, érdeklődésüknek megfelelően kezdődik a napjuk. Ezek az élmények tudássá érlelődnek.

Kedves Óvodai Dajkáink!

Öröm mindig számomra, hogy Ti másképpen gondolkodtok. Boldogan olvasom, amikor az órákon megosztjátok velünk a csoportotokban, a gyakorlatban tapasztaltakat, a témakörhöz kapcsolódó óvodai eseményeket, vagy azt, hogy milyen sikereket értek el a gondozásban.

Véleményem szerint, aki megérti, hogy mi igazából az óvodai dajkák szerepe az óvodai nevelésben, megérti azt is, hogy a takarítás a környezetük rendjének biztosítását, egészségük megóvását jelenti.  Az is természetes, hogy a gyermekek nevelésébe csak a jól felkészült, a gyermekek fejlődési folyamatát, lelkét, mozgásfejlődésüket, a játéktevékenységüket, szocializációjuk sajátosságát jól ismerő óvodai dajkák vonhatók be. Az pedig az óvodavezetők, az óvodapedagógusok felelőssége, hogy a gyermekek az óvodákban eltöltött évek alatt biztos alapokat kapjanak az iskolai éveikhez.

Ha komolyan veszed ezeket a gondolatokat, akkor ebben a felelősségteljes, felkészítő, nevelési, és gondozási tevékenységben, Neked is oroszlán-részed lesz!

Ehhez kívánunk sok sikert és jó választást.

 

Juhász Ildikó

 

Müller Péter: Örömkönyv /részlet

„S ahogy piciny korodban megtanítottad magadat járni, most tanítsd meg magad szeretni. És próbáld meg a lényedet, ebben a sötét világban, szabaddá, fényessé és sugárzóvá tenni. Magától nem lesz az.

Senkié. Azzá leszel, akivé teszed magad. S ha kihűlt körülötted a világ, és jéggé fagyott az élet, fűts be önmagadban, mint egy tüzes kis Jancsi-kályhába, és áraszd a meleget! Meglátod, mennyien jövünk majd köréd. Mert mindannyian fázunk. És félünk. És odagyűlünk, ahol meleg van még.”

Copyright © 2016 Humánorientáció Kft..

Kiemelt partnereink